Дослідницька робота

Петрівська загальноосвітня школа І ступеня
Петрівської районної ради Кіровоградської області

Науково-практична конференція
 та конкурс науково-дослідницьких робіт
Секція: природничо-математична



«Пити чи не пити солодкі газовані  напої? – Ось в чому питання!!!»






                               Підготувала: Діброва Поліна, учениця 3-В,
                                    Петрівської ЗШ І ступеня 


                               Керівник: Люта Т. О.,вчитель початкових
                                    класів Петрівської ЗШ І ступеня, спеціаліст
                   вищої категорії, вчитель-методист
Тези науково-дослідницької роботи                                                                   «Пити чи не пити солодкі газовані  напої? – Ось в чому питання!!!»
Автор: Діброва Поліна, учениця 3-В класу Петрівської ЗШ  І ступеня                  Науковий  керівник: Люта Тетяна Олексіївна, вчитель початкових класів Петрівської ЗШ І ступеня,  спеціаліст  вищої   кваліфікаційної  категорії, учитель-методист                                                                                 
Секція: природничо – математична                                                                       
З кожним роком вживання людьми газованих солодких напоїв зростає. Особливо до вподоби вони дітям. Лікарі констатують зростання захворюваності населення, пов’язану з надмірним вживанням солодких газованих напоїв. В зв’язку з цим збільшується  кількість серцево-судинних захворювань, гастритів, остеопорозу. Спостереження лікарів доводять пряму залежність виникнення цих хвороб від вживання людиною (тим більше дитиною) солодких газованих напоїв. Батькам дуже важко протистояти бажанням своєї дитини; особливо, коли вживання цих напоїв нав’язується засобами масової інформації та торгівельними точками, шляхом реклами, різних акцій, дегустувань, зниженням  цін.
Метою роботи є  проведення досліджень по виявленню впливу газованих  напоїв на різні об’єкти (свіжі курячі яйця, зерно пшениці, свинячу печінку, свіжі зрізані листки герані);  інформаційно-роз’яснювальна робота серед учнів нашої   школи.                                                                                                          Результати проведених досліджень даної роботи такі:
·        Газовані напої шкідливо вплинули на свинячу печінку (вона змінила свою структуру, мала неприємний запах).
·        Газовані напої шкідливо вплинули на зерно пшениці (воно не проросло).
·        Газовані напої шкідливо вплинули на листочки герані (вони загинули).
·        Газовані напої шкідливо вплинули на шкаралупу яєць (вона вкрилася слизом, темними плямами, змінила свій колір, мала неприємний запах).
·        Всі перевірені напої мають барвники та ароматизатори, так як колір напоїв не змінився і у них залишився відповідний запах.
·        Можна стверджувати те, що солодкі  газовані напої шкідливі для організму людини.
·        Поширення інформації про результати досліджень серед учнів школи з метою попередження захворювань та збереження їхнього здоров’я.                                                      

                                                  
                                                    





















Зміст
 Вступ  ……………………………………………………………………………5                                                                                                                                                  
 Розділ І Основна частина ……………………………………………………....7                                                                                                            1.1 Історія газованої води ……………………………………………………....7                                                                                                               1.2 Про шкідливість солодких газованих напоїв………………………………7                                                                    1.3 Напої для втамування спраги……………………………………………….8                                                                                                                                                                                                                              
Розділ ІІ  Практичні дослідження …………………………………………….. 9                                                                                                 2.1 Анкетування …………………………………………………………………9                                                                                                                            2.2 Дослід №1 «Вивчення впливу газованих напоїв на шкаралупу свіжого  курячого яйця» …………………………………………………………………11                                                                                                                            2.3 Дослід №2 «Вивчення впливу газованих напоїв на листя герані»……...12                                 2.4 Дослід №3 «Вивчення впливу газованих напоїв на насіння пшениці»…13                                 2.5 Дослід №4 «Вивчення впливу газованих напоїв на свинячу печінку»…14          
Розділ ІІІ Висновки………………………………………………………………………..16                                                                                                                             
Розділ ІV Пропозиції…………………………………………………………...18                                                                                                                          3.1 Рекомендації «Як правильно втамовувати спрагу?»……………………..18                                                     3.2 Рецепти стародавніх українських напоїв для втамування спраги………18                              
Додатки……………………………………………………………………….....19                                                                                                                                                    
 


                                                        






Вступ
Кожна жива клітина організму людини містить цілющий водний розчин різних живильних речовин. В цілому організм людини на 50 – 86% складається з  води (50% -  у старої людини; 86%  - у новонародженої людини).
Значення води у житті людини визначається тими функціями і тією величезною часткою, яку вона займає в загальній масі тіла людини. Достатнє надходження води в організм є однією з основних  умов здорового способу життя. Вода бере активну участь в хімічних реакціях, що проходять в нашому тілі, доставляє живильні речовини, виводить токсини, шлаки, надлишки солей, сприяє пониженню кров’яного тиску.
Кожна людина, як і будь-яка жива істота, іноді відчуває спрагу, тому що бажання пити є природною потребою людського організму. У сучасному світі, для підтримання водного балансу, ми споживаємо не лише просту воду, а й молоко, чай, каву, соки, газовані напої.
Крім води газовані напої містять безліч різних  хімічних речовин, шкідли вих для здоров’я. Звичайно, багато що залежить від обсягу вживання солодкого газованого напою. Помірне вживання таких напоїв дорослою здоровою людиною все ж не так небезпечно, як дитиною. Адже кисло-солодке середовище газованого напою погано впливає на тонку емаль зубів дитини та кістки, спричиняючи карієс та остеопороз; викликає метеоризм, що приводить до гастритів та виразок шлунково-кишкового тракту.
Актуальність теми. Батькам буває дуже складно протистояти бажанням своєї дитини, особливо, коли вживання солодких газованих напоїв нав’язується засобами масової  інформації  та торговими точками, шляхом рекламних заходів, акцій, дегустувань, зниженням цін… Саме цим і зумовлена актуальність досліджуваної теми.
Опрацювавши відповідну літературу, я вирішила сама дізнатись правду про солодкі газовані напої, щоб спонукати своїх однокласників, друзів, всіх учнів нашої школи до здорового способу життя; допомогти батькам моїх однолітків у запобіганні захворюваності дітей.
Мета і завдання дослідження.
 Метою роботи є дослідження, які допоможуть зрозуміти правду про користь і шкоду газованих напоїв.
 Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити такі завдання:
·        узагальнення відомостей наукової літератури про солодкі газовані напої; 
·        проведення та аналіз анкетування однокласників (виявлення ставлення до солодких газованих напоїв);
·        виконання досліджень про виявлення впливу солодких газованих напоїв  на різні об’єкти;
·        проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед учнів нашої школи.
Об’єкти досліджень:
 різні солодкі газовані напої, свіжі курячі яйця, зерно пшениці, свіжа свиняча печінка, свіжі зрізані листки герані.
Методи досліджень:
·        аналіз наукової літератури та періодичних видань;
·        анкетування однокласників;                                                                                              
·        проведення дослідів із напоями.
Практична цінність роботи.
Результати проведених досліджень  були використані для ознайомлення однокласників з правдивою інфор мацією про користь та шкоду солодких газованих напоїв.
Основні положення роботи та її окремі фрагменти доповідалися та обговорювалися на годині спілкування « Харчування та здоров’я », уроках з предмету « Основи здоров’я » відповідних тем; знайшли своє продовження в проекті з предмету « Основи здоров’я » - « Лікарські рослини на варті здоров’я людини ». (Вересень – листопад 2015року).     
             
         
        


Розділ І Основна частина
Слина, шлунковий сік, вміст кишечника, сеча, піт, сльози – все це вода. Ми являємо собою систему судин, по яких безперервно рухаються потоки різноманітних рідин, які і є основою нашого життя.  При втраті 1 – 1,5 л води у людини з’являється відчуття спраги. Всупереч тому, що всім відома рекомендація пропонує втамовувати спрагу простою чистою водою, багато хто поспішає  зробити це солодкими газованими напоями.                                                                         
1.1 Історія солодкої газованої води
Доведено, що газована вода може завдавати шкоди здоров’ю.
Винайшов газовану воду англійський хімік Джозеф Прістлі в 1767році. Він проводив різні експерименти з газом, який виділяється при бродінні в чанах пивоварного заводу та розробив апарат, який за допомогою насоса збільшував кількість бульбашок.
Першими марками газованої води, випущеної в Америці, стали:  «Кока-кола», «Фанта», «Спрайт», «Пепсі-кола». На території колишнього СРСР, де ми і зараз проживаємо, першими стали такі напої, як «Байкал», «Буратіно», «Тархун».
1.2 Про шкідливість солодких газованих напоїв                 
В будь-якій газованій воді як консервант використовується вуглекислий газ. Існує думка, що саме за рахунок бульбашок газована вода добре вгамовує спрагу. Сам по собі вуглекислий газ не шкідливий, але він викликає відрижку, здуття  живота і  метеоризм, що може викликати захворювання органів шлунково-кишкового тракту.
Газація напоїв здійснюється за допомогою спеціальних апаратів, таких як сифони, сатуратори. Вуглекислий газ, який вводиться у воду не знезаражує її. Такі процеси відбуваються при механічному способі газації. Хімічний спосіб передбачає газацію вуглекислотою при бродінні.
У газованій воді міститься дуже велика кількість цукру (іноді до 5 ложок на склянку). Це негативно впливає на функціонування підшлункової залози та ендокринної системи людини. Крім того велика кількість цукру призводить до ожиріння, цукрового діабету та атеросклерозу.
Доведено, що газована вода погано тамує спрагу і викликає звикання. Це призводить до споживання більшої кількості рідини, що порушує водно-сольовий баланс в організмі і може викликати хвороби серцево-судинної системи.
В даний час багато людей, стежать за своєю фігурою, намагаються пити тільки газовані напої з емблемою «лайт». Вони містять замінники цукру, що знижує число калорій в напої, проте вони теж шкідливі. Цукрозамінники ксиліт і сорбітол можуть викликати сечокам’яну хворобу; аспартам призводить до алергії і зниження зору.
Всі барвники та ароматизатори, що містяться в газованій воді, розчеплюються в печінці і перевантажують її; не виключаються і алергічні реакції організму, висипи, бронхіальна астма.
Стоматологи також закликають до меншого споживання газованої води, тому що вона може призвести до виникнення карієсу.
Як тонізуючий засіб до деяких газованих напоїв додається кофеїн. Це викликає додаткове збудження нервової системи; в деяких випадках викликає залежність (схема №1, №2 «Склад солодких газованих напоїв», «Хвороби, які викликають солодкі газован і напої»)
1.3 Напої для втамування спраги
Доведено, що найкраще втамовує спрагу вода, проте деякі люди постійно купують пляшечку з шипучою водичкою при кожному позиві втамувати спрагу  і марно. Якщо ви бажаєте втамувати спрагу не водою, а іншою рідиною, то приготуйте:
·        компот із свіжих чи сухих фруктів з мінімальною кількістю цукру;
·        хлібний, або ягідний квас;
·        яблучник, що готується з яблук і груш;
·        морс із журавлини;
·        калинник;
·        узвар (із сухофруктів);
·        холодний, або гарячий чай без цукру.
Ці напої чудово втамовують спрагу, підживлюють організм людини корисними вітамінами та мікроелементами. Готувати їх дуже легко, а всі інгредієнти пропонує нам сама природа: це фрукти, ягоди, мед, солод.
Розділ ІІ   Практичні  дослідження
 Моя практична робота складалася із кількох частин:
·        проведення анкетування серед учнів 3-В класу;
·        досліди із газованими напоями;
·        інформаційно-роз’яснювальна робота.
Для своїх досліджень я використовувала такі матеріали:
·        різні газовані напої;
·        свіжі курячі яйця;
·        свіжі зрізані листки герані;
·        насіння пшениці;
·        свинячу печінку;
·        одноразові пластикові стаканчики;
·        чашки Петрі.
Методики дослідів я складала за допомогою вчительки 3-В классу-
Лютої Т. О.
 2.1  Анкетування
У жовтні 2015 року я провела анкетування своїх однокласників для того, щоб виявити їхнє ставлення до різних солодких газованих напоїв.
З цією метою я разом з вчителькою склала анкету, яка містить 4 запитання. Анкетування я провела на класній годині. Зібравши 26 анкет з відповідями, я провела їх статистичну обробку.
 Перше питання звучало так:   -  Чи любите ви солодкі газовані напої? Виявилось що:
  20 дітей    люблять солодкі газовані напої;
  4  дітей ставляться до них байдуже;
                   2  дітей не люблять солодкі газовані напої.
На друге запитання:  -  Як часто ви  їх  вживаєте?  Мої однокласники відповіли так:
   2 - кожного дня;
   4 - раз у тиждень;                                                                                                                    
                   14 - 1-2 рази на місяць;
                    2 - лише на свята;
                    2 - майже ніколи.
Відповіді на третє запитання:  - Чи корисні вони для вашого здоров’я?  Були  такими:
 0 дітей вважають ці напої корисними;
                 18 дітей  вважають їх шкідливими;
                 8  дітей  не знають відповіді на запитання.
 Найпопулярнішими солодкими газованими напоями серед моїх однокласників виявились:  «Кока-кола», «Пепсі-кола», «Живчик зі смаком вишні», «Спрайт».
Висновок: значна більшість моїх однокласників люблять вживати солодкі газовані напої;
·        вживають діти ці напої рідко, багатьох з них стримують батьки – кілька разів у місяць;
·        2% учнів нашого класу майже ніколи не п’ють солодкі газовані напої;
·        переважна більшість дітей знають, що ці напої шкіливі для організму дитини;
·        ніхто з моїх однокласників не вважає ці напої корисними;
·        30% дітей не знають, як відповісти на запитання про користь чи шкідливість солодких  газованих напоїв;
·        74% учнів нашого класу дуже люблять солодкі газовані напої;
·        жодна дитина не може відмовити собі в задоволенні споживати ці напої, коли їх п’ють всі оточуючі; вимагають від батьків систематично купувати їм улюблені напої.
2.2  Дослід №1 «Вивчення впливу солодких газованих напоїв на шкаралупу свіжого курячого яйця».
Мета: перевірити вплив газованих напоїв на шкаралупу свіжого курячого яйця.
Обладнання: 4пляшки різних солодких газованих напоїв, 5 домашніх свіжих курячих яєць, 5 пластикових стаканчиків на 100 мл, водогінна вода.
Тривалість досліду: 16 днів
Хід  роботи:
·        Пронумерувати пластикові стаканчики.
·        Налити у них досліджувану воду:
·         №1 – «Спрайт»
№2 -   «Живчик із смаком вишні»
№3 –  «Пепсі»
№4 – «Кока-кола»
№5 – водогінна вода
·        Занурити в кожен стаканчик по яйцю.
·        В кінці досліду витягнути яйця, перевірити зовнішній вигляд і твердість шкаралупи.
·        Спостерігати за ходом досліду, записувати спостереження у таблицю. (Додатки. Таблиця №1)
Висновок:
·        Газовані напої погано вплинули на шкаралупу свіжих курячих  яєць.
·        Сама шкаралупа залишилась твердою, але вкрилася слизом, темними плямами, змінила свій колір, мала неприємний запах. Це говорить про інтенсивне розмноження бактерій на шкаралупі яєць.
·        Найгіршим виявився результат проб із  «№3»  та  «№4».
Так само шкідливо газовані напої впливають на стан зубів.


 2.3 Дослід №2 «Вивчення впливу солодких газованих напоїв на листя герані».
Мета: перевірити вплив солодких газованих напоїв на листя герані.
Обладнання: 4 пляшки різних солодких газованих напоїв, 5 свіжих зрізаних листочків герані, 5 пластикових стаканчиків на 100 мл, водогінна вода.
Тривалість досліду: 12 днів. 
Хід роботи:
·        Пронумерувати стаканчики.
·         Налити у них досліджувану воду:
№1 – «Спрайт»
№2 – «Живчик зі смаком вишні»
№3 – «Пепсі»
№4 – «Кока-кола»
№5 – водогінна вода
·        Опустити в кожен стаканчик по зрізаному листочку герані.
·        Спостереження за ходом досліду записувати у відповідну таблицю. (Додатки. Таблиця №2)
Висновок:
·        Газовані напої шкідливо впливають на рослини – листочки герані, які в них стояли загинули.
·        Найгіршим виявився вплив проб №3 та 4   («3», «4»).
·        Листочок у звичайній воді залишився зеленим та свіжим.
Тому можна впевнено говорити про шкідливий вплив цих напоїв на живі організми.

2.4 Дослід №3 «Вивчення впливу солодких газованих напоїв на насіння пшениці».
Мета: перевірити вплив солодких газованих напоїв на пророщення насіння пшениці.
Обладнання: 4 пляшки різних солодких газованих напоїв, водогінна вода, насіння пшениці, чашки Петрі.
Тривалість досліду: 7 днів.
Хід  роботи:
·        Пронумерувати чашки Петрі.
·        Занурити в кожну чашку по 10 насінин пшениці.
·        Налити у них досліджувану воду:
№1 – «Спрайт»
№2 – «Живчик зі смаком вишні»
№3 – «Пепсі»
№4 – «Кока-кола»
№5 – водогінна вода
·        Спостереження за ходом досліду записувати у відповідну таблицю. (Додатки. Таблиця №3)
Висновок:
·        Солодкі газовані напої шкідливо впливають на насіння рослин, насіння пшениці, замочене в них не проросло.
·        Найгіршим виявився вплив проб №3 та № 4    («3»  та  «4»)  -  в них з’явилася пліснява.
·        Насіння пшениці, замочене в звичайній воді пустило корінці та зелені па-  ростки.
Тому можна стверджувати, що вплив солодких газованих напоїв на живі організми є шкідливим.                                                                                       
2.5 Дослід №4 «Вивчення впливу солодких газованих напоїв на  свинячу печінку».
Мета: перевірити вплив солодких газованих напоїв  на свинячу печінку.
Обладнання: 4 пляшки різних солодких газованих напоїв, водогінна вода, свиняча печінка, пластикові стаканчики на 100 мл  .
Тривалість досліду:  5 днів.
Хід  роботи:
·        Пронумерувати стаканчики.
·        Налити  у них досліджувану воду:
№1 – «Спрайт»
№2 – «Живчик зі смаком вишні»
№3 – «Пепсі»
№4 – «Кока-кола»
№5 – водогінна вода
·        Занурити в кожен стаканчик по шматочку свинячої печінки.
·        Спостереження за ходом досліду записувати у відповідну таблицю. (Додатки. Таблиця №4)
Висновок:
Газовані напої шкідливо вплинули на свинячу печінку, вона змінила свою структуру.
·        Печінка, замочена у солодких газованих напоях змінила колір, вкрилася плямами, при натисканні скляною паличкою печінка розпадається.
·        Змінився запах розчинів, з’явилася пліснява.
·        Найгіршим виявився вплив проби №4    («4»), тому що у ній з’явилась піна і слиз.
·        Печінка, замочена у звичайній воді має неприємний запах, плівку, але при натисканні не розпадається, не має плісняви та піни.
Отже солодкі газовані напої роз’їдають свинячу печінку, тому, з впевненістю, можна стверджувати, що вони шкідливі для живих організмів.























Розділ ІІІ  Висновки
В результаті проведеної роботи я опрацювала відповідну літературу і дізналася, що солодкі газовані напої не тільки не тамують спрагу, а й є справжньою калорійною бомбою, небезпечною для здоров’я, а, іноді, і для життя людини. Вони є хімічною сумішшю та складаються із води, часто сумнівної якості, цукру, вуглекислого газу та різних (не завжди харчових) хімічних речовин.
Провівши анкетування однокласників та проаналізувавши його результати, я виявила, що значна більшість моїх однолітків люблять вживати солодкі газовані напої. Проте лише 3 учнів нашого класу вживають їх щодня; а інші 2 – всього 1-2 рази на рік. Більшість дітей – 1 раз на місяць.
Жодна дитина не назвала солодкі газовані напої корисними; 8 дітей не визначились з конкретною думкою, щодо користі чи шкоди цих напоїв; 18 моїх од нокласників вважає їх шкідливими для дитячого організму. Проте ніхто з 26 учнів нашого класу не може втриматись від споживання «такої смакоти», коли, оточуючі їх люди, вживають ці напої; тому вмовляють батьків купувати їм солодкі газовані напої. Щоб допомогти батькам та переконати моїх однолітків в шкідливості цих напоїв, я вирішила провести досліди і ознайомити всіх з результатами моїх спостережень.
Всі, проведені мною досліди, довели шкідливий вплив солодких газованих напоїв на різні об’єкти.
Газовані солодкі напої погано вплинули на шкаралупу яєць. Сама шкаралупа залишилася твердою, але вкрилася слизом, темними плямами, змінила свій колір мала неприємний запах. Це говорить про інтенсивне розмноження бактерій на шкаралупі яєць. Найгіршими виявились результати проб із «Кока-колою» і «Пепсі» - №3, №4. Поганими виявились результати спроб із «Спрайтом» та «Живчиком зі смаком вишні» - №1, №2. Найкращою виявилась проба з водою - №5.
Солодкі газовані напої погано вплинули на листочки герані (вони загинули). За рейтингом успішності знов найкращою стала проба №5 – з водою. Найгіршими  виявились результати проб із «Кока-колою» і «Пепсі» - №3, №4. Поганими виявились результати спроб із «Спрайтом» та «Живчиком зі смаком вишні» - №1, №2. Найкращою виявилась проба з водою - №5.                                                                                                                                                
Солодкі газовані напої шкідливо вплинули на зерно пшениці. В стаканчиках з пробами №2, №3, №4 воно не проросло («Живчик зі смаком вишні», «Пепсі» та «Кока-кола»). В стаканчику з пробою №1 – поключилось, але мало неприємний запах, вкрилося слизом та пліснявою («Спрайт»). В стаканчику з пробою №5 (вода) – проросло, мало здоровий вигляд.
Газовані солодкі напої шкідливо вплинули на свинячу печінку, вона змінила свою структуру, колір, вкрилася плямами, при натисканні скляною паличкою розпадалася у пробах №1, №2, №3, №4 («Спрайт», «Живчик зі смаком вишні», «Пепсі», «Кока-кола»). Печінка, занурена у водогінну воду ( проба №5) мала неприємний запах, плівку, але при натисканні скляною паличкою не розпадалася, не вкрилася пліснявою та не мала піни.
З результатів дослідів та спостережень можна зробити висновок, що солодкі газовані напої, зокрема «Кока-кола», «Пепсі», «Живчик зі смаком вишні» та «Спрайт», мають шкідливий вплив на живі організми і є небезпечними, як для здоров’я, так, іноді, і для життя дитини.













Розділ  ІV  Рекомендації
Газовані солодкі напої подобаються більшості дітей. Вони здаються їм смачними, проте завдають неабиякої шкоди дитячому організму та ще й не тамують  спрагу. Це під силу лише чистій звичайній воді.
3.1 Рекомендації «Як правильно втамовувати спрагу?»
1) Відмовтеся від газованих напоїв, особливо солодких, вони не втамовують спрагу.
2) Пийте звичайну чисту воду.
3) Пийте до виникнення спраги.
4) Не вживайте надто холодних напоїв, вони погано засвоюються організмом та можуть спричинити простудні захворювання. Оптимальна температура напою для пиття – 15-20*С.
5) Пийте неквапом, маленькими ковточками.
6) Пийте по 1 склянці води з інтервалом 30-40 хвилин.
7) Добре втамовує спрагу гарячий зелений чай.
3.2 Рецепти старовинних українських напоїв для втамування спраги
ЯБЛУЧНИК: нарізані яблука вкидаємо в киплячий окріп, доводимо до кипіння, вимикаємо, охолоджуємо, вживаємо.
КАЛИННИК: розтираємо спілі ягоди калини дерев’яною ложкою, відділяємо жмих, проварюємо в окропі, проціджуємо, гарячим відваром заливаємо сік калини, додаємо меду за смаком (трішки), доводимо до кипіння, вимикаємо, охолоджуємо, вживаємо.
УЗВАР: кладемо майже повну каструлю фруктів, заливаємо окропом, доводимо до кипіння, додаємо мед, проварюємо 3 хвилини, вимикаємо, охолоджуємо, проціджуємо, вживаємо. Напій значно густіший та концентрованіший за компот.  



Додатки
Схема №1 «Склад солодких газованих напоїв»

Организационная диаграмма
Схема №2
«Хвороби, які викликають солодкі газовані напої»
Организационная диаграмма
Таблиця спостережень №1
з/п
  Дата
        №1
      №2
   №3
    №4
    №5
1
05.10
Початок  досліду
Початок  досліду
Початок досліду
Початок  досліду
Початок досліду
2
09.10
Яйце зміни-   ло колір,  зник запах  напою,на стінках ста- кану з’явив- ся білий по- ясок
Яйце без змін, зник запах на- пою
Яйце по- темніло, на ньому з’явилися темні пля- ми, на по- верхні во- ди на стін- ках стака- ну виник наліт; за- пах не- приємний
Яйце змі- нило ко-  лір, вкри- лося сли-  зом; на стінках стакану з’явився наліт; не- приємний запах
Яйце і вода без змін
3
15.10
Яйце позеленіло, на поверхні розчину з’явились білі шматоч- ки; на стін- ках стаканчика – білий наліт
На яйці з’явились білі плями, на розчині – білий слиз
Яйце по- темніло, на ньому з’явились брунатні плями; за- велася мошкара
Яйце по- темніло на ньому з’явились брунатні смуги; во- но вкри- лось сли-  зом; за-  велася мошкара
Яйце і вода без змін
4
20.10
Яйце вкрито слизом світ- ло-брунатного кольору; шкаралупа тверда; за-  пах непри-  ємний
Яйце вкрилося слизом; шка- ралупа тверда; запах не- приємний
Яйце по- темніло, вкрите темними плямами; шкаралупа тверда; неприєм-  ний запах
Яйце по- темніло, вкрите темними плямами, слизьке (з усіх проб найбільше плям) шкаралупа тверда; неприєм- ний запах
Яйце світле, без сли-  зу, без плям; шкаралу- па твер- да; без запаху























Таблиця спостережень №2
з/п
   Дата
           №1
        №2
       №3
     №4
     №5
1
06.10
Початок  досліду
Початок досліду
Початок досліду
Початок  досліду
Початок досліду
2
10.10
Листочок і ніжка по- жовтіли
Листочок і ніжка по- жовтіли
Листочок і ніжка по- чорніли
Листочок вкрився темно-зе- леними плямами пожовтів, ніжка по- чорніла
Листочок і вода без змін
3
14.10
Листочок став більш темного жовтого кольору; ніжка – напо- ловину бру- натна
Листочок наполовину жовтий, ніжка знизу  брунатна
Листочок жовтий з чорними плямами; ніжка – з брунатним слизом
Листочок з чорними плямами; ніжка  -  з брунат-ним слизом
Листочок і вода без змін
4
19.10
Листочок засох, став брунатного ко льору; кінчик ніжки- зеле- ний; непри- ємний запах
Листочок засох став брунатного кольору, ніжка вкри та слизом; неприємний запах
Листочок засох, став брунатного кольору з чорними плямами; ніжка бру- натна вкрита слизом; не- приємний запах
Листочок засох став брунатного кольору, ніжка вкрита темним слизом; неприєм- ний запах
Листочок і вода без змін


Таблиця спостережень №3
з/п
Дата
№1
№2
№3
№4
№5
1
08.10
Початок досліду
Початок досліду
Початок досліду
Початок досліду
Початок досліду
2
11.10
Зерно на- бухло
Зерно на- бухло
Зерно на- бухло
Зерно на- бухло
10 зернин по- ключи- лось
3
15.10
Зерно на- бухло, по- зеленіло; 1 насіни- на поклю- чилась; неприєм- ний запах
Зерно на- бухло; не проросло; з’явився слиз; не- приємний запах
Зерно стало брунатно- го кольо- ру; не проросло; неприєм- ний запах
Зерно стало  брунат-  ного ко- льору; не проросло; на стінках стаканчи- ка з’явив- ся слиз; неприєм- ний запах
Зерно пророс- ло має корінчики та зелені па- ростки; вода без змін









Таблиця спостережень №4
з/п
 Дата
        №1
      №2
     №3
     №4
    №5
1
12.10
Початок досліду
Початок досліду
Початок досліду
Початок  досліду
Початок досліду
2
14.10
Печінка позелені- ла; непри- ємний за- пах
Печінка  пожовтіла; неприєм- ний запах
Печінка стала бру- натного кольору; неприєм- ний запах
Печінка стала бру- натного кольору; неприєм- ний запах
Печінка без змін; вода по- мутніла; незнач- ний не-  приєм- ний запах
3
18.10
Печінка має темно- зелені пля- ми; розчин – темно-червоного кольору; зверху ба- гато пліс- няви; не- стерпний неприєм- ний запах; при натис- канні скля- ною па- личкою пе- чінка роз- падається
Печінка вкрита темними плямами; колір роз- чину –чер- воний; зверху пліснява; нестерп- ний непри- ємний за- пах; при натисканні скляною паличкою печінка розпадає- ться
Печінка - світла; розчин – темно-черво- ний; звер- ху плісня-  ва та сли- зька плів- ка і піна; нестерп- ний непри- ємний за- пах; при натисканні скляною паличкою печінка розпадає- ться
Печінка - світла; розчин – темно-черво- ний; звер- ху небага- то плісня- ви (менше, ніж у пробах №1,2,   3); нестер- пний не- приємний запах; при натискан-ні скляною паличкою печінка розпадає- ться
Печінка посвітлі- шала; на поверхні розчину – плівка; неприєм- ний запах; при натис- канні скляною паличкою печінка не розпадає- ться
Анкета
·        Чи любите ви солодкі газовані напої?
·        Як часто ви вживаєте солодкі газовані напої?
·        Як ви вважаєте, чи корисні солодкі газовані напої для вашого здоров’я?
·        Як називається ваш улюблений солодкий газований напій?
·        Чи можете ви відмовитися від вживання солодких газованих напоїв, особливо, коли всі присутні п’ють саме їх?













                   




Діаграма№1
" Чи любите ви солодкі газовані напої ?"
















Діаграма №2
"Як часто ви вживаєте солодкі газовані напої?













Діаграма 3
"Як ви вважаєте, чи корисні солодкі газовані напої для вашого здоров’я?"














Список літератури:
1)    Валеологія.Довідник школяра.Донецьк. "БАО", 2005
2)    Вміст газованих напоїв. Газета "Вседля вчителя", №36, 2004
3)    Нестеренко О. М. Знати, щоб жити О. М. Нестеренко Позакласний час.- 2008.- №7. - с.43-46
4)    Кужим В. І. Вітамінне асорті / В. І.  Кужим // Початкове    навчання та виховання. – 2009. - № 28 (жовтень). – с. 35-37
5)    Татарина Л. М. Все в твоїх руках / Л. М. Татарина // Все для вчителя.                        
   - 2008. -№5.-с.29-33             

















Інформаційний   лист
До  уваги  батьків  і  учнів
Петрівської  загальноосвітньої  школи  І  ступеня
Як показало проведене мною анкетування однокласників, більшість дітей любить вживати солодкі газовані напої; умовляє батьків купувати їм ці напої.
А чи знаєте ви наскільки вони шкідливі?!! Ці напої є справжнім отруйним хімічним «букетом» із цукру, ароматизаторів, барвників, вуглекислого газу та води сумнівної якості.
Для того, щоб дізнатися всю правду про властивості солодких газованих напоїв, я провела кілька дослідів та виявила, що:
·        вони погано впливають на наші зуби, руйнують емаль, викликають карієс;
·        листочки герані, поставлені в них, гинуть;
·        зерно пшениці в них не проростає;
·        свиняча печінка вкривається плямами, слизом, розкладається.
В багатьох країнах заборонено вживання та продаж солодких газованих напоїв у дошкільних дитячих закладах, школах, центрах дитячої творчості.
Коли ми хочемо пити, то наш організм просить у нас чистої якісної води. Натомість ми споживаємо такі напої, що не тамують спрагу, а викликають ще більше бажання пити і проиводять до залежності та (при щоденному вживанні) до хвороб кишково-шлункового тракту, серцево-судинної системи, небезпечних не тільки для здоров’я, а й таких, що загрожують життю дитини. Втім, для дорослих людей солодкі газовані напої є менш загрозливими, ніж для дітей.
Друзі! Будьте слухняними дітьми! Бережіть своє здоров’я! Пийте чисту якіс ну воду, домашні компоти, соки, узвари, кисілі, морси, відвари, витяжки тощо – вони корисні для дітей. Допомагають їм рости й розвиватися здоровими та успішними. Де здоров’я немає, там щастя мовчить. Будьмо здоровими та удатними, дорогі молодші школярі!!!
                 Діброва Поліна – учениця 3-В класу 
Фотографії
Дослід №1

IMG_7014.JPG          IMG_7018.JPG


IMG_7042.JPG         IMG_7312.JPG

  
IMG_7393.JPG       IMG_7479
 IMG_7487        IMG_7488




IMG_7502        IMG_7504
















Дослід №2


IMG_7134.JPG         IMG_7137.JPG


IMG_7141.JPG      IMG_7308.JPG


IMG_7391.JPG      IMG_7482
IMG_7524       

IMG_7526





                      IMG_7527
































Дослід№3

IMG_7055.JPG      IMG_7069.JPG





IMG_7331.JPG      IMG_7337.JPG



                              IMG_7133.JPG
                    IMG_7301

IMG_7302

                                 IMG_7297
































Дослід №4

IMG_4136.JPG      IMG_4137.JPG



IMG_4153.JPG      IMG_4186.JPG


                 
                           IMG_4200.JPG





Сделано на Padlet

2 коментарі: