середа, 30 березня 2016 р.

Творчість – особлива спрямованість інтелекту.


Василь Олександрович Сухомлинський наголошував, що «творчість – це не сума знань, а особлива спрямованість інтелекту, особливий взаємозв’язок між інтелектуальним життям особистості і проявом її сил в активній діяльності». У гуманному цивілізованому суспільстві розвиток особистості, її творчих можливостей стає самоціллю всіх суспільних відносин.
Оновлення суспільства, а тим більше його радикальна зміна, - суперечливий, складний і тривалий процес, пов’язаний із пошуком нових шляхів, засобів здійснення перетворень в усіх сферах життєдіяльності людей.
Творчість є родовою властивістю кожної людини зокрема і людства в цілому. Феномен зв’язку творчості з психічними якостями особистості, її психологічний механізм визначається в сучасній науці, як взаємодія, що веде до розвитку – «механізм розвитку». Творчу особистість визначають, як особистість межі творчості якої охоплюють дії від нестандартного розв’язання простого завдання до нової реалізації унікальних потенцій індивіда. Серед характерологічних особливостей творчої особистості виділяють:
* відхилення від шаблону мислення;                                                   
 * оригінальність розв’язання завдання;                                                    
 * ініціативність, спрямована на вирішення проблеми;                         
* наполегливість в досягненні поставленої мети;                              
 * високу самоорганізацію особистості;                                                 
* працездатність.
Особливості мотивації полягають у тому, що творча особистість знаходить задоволення не стільки у досягненні творчої мети, скільки у самому процесі творчості.
У сучасній психолого-педагогічній літературі поняття педагогіки творчості трактується, як «науки про педагогічну систему двох діалектично зумовлених видів людської діяльності: педагогічного виховання та самовиховання особистості в різних видах творчої діяльності і спілкування з метою всебічного та гармонійного розвитку творчих здібностей, як окремої особистості так і творчих колективів.
Педагогічна творчість учителя – це педагогічна діяльність, спрямована на розвиток потенційних можливостей кожного учня у навчально-виховному процесі для якої притаманні:
* виникнення проблемної ситуації;
* наявність умов для творчості;
* новизна й оригінальність процесу та результату;
* соціальна та особиста вага і прогресивність;
* взаємозумовленість впливу, як на дитину, так і на вчителя;
* співтворчий характер;
* обмеженість творчої діяльності часом;
* вплив на педагогічну діяльність вчителя багатьох факторів, які важко передбачити. Виділяють основні умови перетворення діяльності вчителя в творчу:
*усвідомлення себе, як творця в педагогічному процесі;                               *усвідомлення сутності і значення, завдань і мети власної педагогічної       діяльності;                                                                                                           *сприйняття вихованця, як особистості в педагогічному процесі;                  *усвідомлення власної творчої індивідуальності.                                           Найважливіші риси креативності вчителя:
* високий рівень соціальної і моральної свідомості;
* пошуково-проблемний стиль мислення;
* розвинені інтелектуально-логічні здібності;
* проблемне бачення завдання;
* творча фантазія, розвинена уява;
* особистісні якості (цілеспрямованість, ентузіазм, …);
 * специфічні ведучі мотиви (професійний інтерес, …);
* комунікативні здібності особистості;
* високий рівень загальної культури.                                                                                                                Про результативність педагогічної творчості вчителя в навчально-         виховному процесі свідчать реальні перетворення особистості учня чи поведінці учнівського колективу на основі перетворення педагогічної діяльності самого вчителя. Творчість – необхідна умова становлення самої особистості вчителя, його самопізнання, розвитку й розкриття, як особистості. Творчість є основою формування педагогічної талановитості вчителя. Розвиток педагогічної творчості вчителів і підвищення результативності навчально-виховного процесу залежать від психолого-педагогічних умов створених дирекцією школи, правильно визначених шляхів розвитку та реалізації творчої педагогічної діяльності та особистісних якостей учителя.                                     Педагогічна діяльність – це передусім творча діяльність. Без творчості неможливі ні виховний, ні навчальний процеси. Бо подібно до того, як скульптор ваяє свої скульптури, художник пише картини, ювелір оздоблює коштовне каміння, учитель творить нову особистість, яка житиме в нашому суспільстві, стане його невід’ємною часткою, його сьогоденням і майбутнім… .

Немає коментарів:

Дописати коментар